Stres w pracy – jak sobie z nim radzić? Sposoby na stres 4 krokach

Stres w pracy – jak sobie z nim radzić? Sposoby na stres 4 krokach

Stres w pracy okładka

Stres to nieunikniona część każdej pracy, ale również życia codziennego. Niestety, nie da się go uniknąć. Istnieją jednak sposoby, aby go zmniejszyć i zredukować, aby nie wpłynął na efektywność pracy. W dzisiejszym wpisie w czterech krokach przedstawimy Ci, jak poradzić sobie z tą niechcianą emocją.

Krok 1. Określ przyczynę

Świadomość tego, co wywołuje w nas stres jest bardzo ważne. Bez rozpoznania źródła problemu, nie będziemy w stanie z nim walczyć. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy stresuje mnie sama praca, tj. czynności z nią związane, czy aspekty pośrednie np. zespół, szef, zbliżający się ważny termin. Stres może być również całkiem oderwany od pracy. Może dotyczyć tego, co dzieje się w naszym życiu osobistym, rodzinnym lub zdrowotnym, a odczuwamy go dopiero w trakcie godzin roboczych. To istotne, aby zrozumieć źródło swojego stresu i umieć go nazwać.

Krok 2. Próbuj unikać stresorów

Po rozpoznaniu źródła Twojego problemu, spróbuj mu przeciwdziałać. Oczywiście, nie zawsze jesteśmy w stanie go całkowicie zlikwidować, jednak możemy ograniczyć jego wpływ na nasze samopoczucie do minimum. Gonią Cię terminy? Próbuj zabierać się za swoje prace z o  wiele większym wyprzedzeniem. Czujesz się niedoinformowany w pracy? Zadawaj pytania! Masz zbyt duże oczekiwania wobec siebie i profesji, jaką wykonujesz? Odpuść trochę, każdy z nas ma prawdo do odpoczynku!

Co jednak w sytuacji, kiedy nie ma rady, aby zminimalizować stres? Jak postępować?

Krok 3. Odpoczywaj

Zbalansowanie czasu pracy oraz czasu na odpoczynek jest niezwykle istotne. Przebodźcowanie wpływa niekorzystnie na życie i sprawia, że zmęczenie jest nieustannie odczuwalne, przez co tworzy się napięcie. W chwilach wolnych od pracy postaw na całkowity relaks – spacer, książka lub siedzenie w samotności. Wybierz to, co sprawia, że odpoczywasz! Twój mózg odpocznie i będzie mniej narażony na czynniki stresogenne.

Krok 4. Opanuj emocje

Często do stresu i frustracji potrafią doprowadzić nieudane działania w pracy, złośliwości ze strony innych lub to, że coś poszło nie po myśli. Kluczem do zachowania spokoju jest opanowanie, przeczekanie, a czasami zignorowanie danej sytuacji. Nigdy nie daj się sprowokować, ani złośliwości rzeczy martwych, ani osób trzecich. Policz do 10 lub skup się na swojej pracy, aby nie wpaść w wir stresowania się.

Przede wszystkim pamiętaj, iż stres to naturalna emocja ludzka i nie jest możliwe zlikwidowanie jej do zera. Czasem stres może być przydatnym motorem do działania i zmobilizować nas do osiągnięcia owocnych efektów pracy.

pl_PL
Interim Job to nie Interim Jobs.
Interim Jobs jest firmą niezależną od
Interim Job.